1 2 3

A6LFX/A6MFX AT Kia Sorento

Skrzynia biegów produkowana jest w Korei Południowej. Sygnowana

Dodaj swój warsztat do katalogu!

Zacznij zarabiać razem z Nami

Skrzynie dwusprzęgłowe - raport

Porównanie skrzyni dwusprzęgłowych

Zautomatyzowana mechaniczna skrzynia biegów MMT (Toyota)

Dodano: 02 Sty 2013 o godz.11:27
wybierak w skrzyni MMT
wybierak w skrzyni MMT

Skrzynia MMT to tradycyjny manual z funkcją automatycznej zmiany biegów. Elektryczna nakładka eliminuje potrzebę używania sprzęgła. Stąd nie znajdziemy go w autach, w których jest ona zamontowana. A montowana jest w Toyocie: Yaris, Auris, Corolli oraz Aygo.

Skrzynia ma tylu zwolenników co przeciwników. Każdy ma prawo do swojego zdania na ten temat, pod warunkiem, że ma doświadczenie w kierowaniu samochodami z tą skrzynią. Zresztą jazda automatem jest przyjemna i taka ma być – pod warunkiem, że nauczymy się podstawowych zasad jego używania.

Skrzynia biegów MMT to mechaniczna 5 lub 6-biegowa przekładnia. Połączona z silnikiem, prawie takim samym suchym sprzęgłem, jak w klasycznym manualu. Biegi przełączane są automatycznie przez siłowniki, którymi steruje komputer. Wyciska on sprzęgło, które w odpowiednim momencie zmienia przełożenia. Elektroniczna jednostka sterująca (ECU) odpowiada za pracę silnika, dba o jego obroty, tak aby były one odpowiednio dopasowane do danego przełożenia.

Oznaczenia, jakie znajdziemy w Toyocie, wyposażonej w skrzynię biegów MMT to:
R - bieg wsteczny; podobny do tego w tradycyjnych manualach i automatach
N - bieg neutralny; podobny do tego tego w tradycyjnych manualach i automatach
E - tryb automatycznej zmiany biegów; odpowiednik położenia D w klasycznym automacie (Easy Mode dla komfortu i ekonomicznej jazdy; przełożenia dostosowane do oczekiwań kierowcy)
M – tryb manualny (dzięki niemu mamy pełną kontrolę nad zmienianymi biegami; szybkie i płynne przełożenia)
M [-] (minus) tryb manualnej zmiany biegów; tu redukujemy biegi
M [+] (plus) tryb manualnej zmiany biegów; tu zmieniamy biegi na wyższy
Sport - w tym trybie szybciej zmieniamy biegi kosztem płynności

Zmiana trybu N na R lub E możliwe jest tylko i wyłącznie gdy wciśnięty jest pedał hamulca. W przeciwnym razie po dwóch sekundach od zdjęcia nogi z pedału dźwignia zmiany biegów zostanie zablokowana.

Przełączanie pomiędzy trybami E i M możliwe jest podczas jazdy w dowolnym momencie.

Podczas hamowania w trybie M, gdy obroty spadną poniżej minimum pracy, komputer automatycznie zredukuje bieg na niższy.

Podczas hamowania w trybie E komputer zredukuje bieg tak, by wspomóc układ hamulcowy i ułatwić pokonywanie zjazdów. Zapewnia także gotowość do szybszego ruszenia po delikatnym hamowaniu.

W Toyotach wyposażonych w skrzynię MMT czas zmiany przełożeń wcale nie jest krótki. Trwa to ponad sekundę. To oznacza, że jeśli będziemy chcieli gwałtownie przyspieszyć, to najpierw nastąpi redukcja o bieg, dwa a dopiero poźniej ruszymy o przodu. Więc lepiej delikatnie dodawać gazu. Można jeszcze spróbować ustawić dzwignię w pozycji M i bieg wybrać sobie wczesniej. Wówczas samochód powinien przyspieszyć normalnie. Samochody z zamotnowaną skrzynią MMT posiadają funkcję łagodnego startu, po to aby ułatwić np. ruszanie z miejsca czy manewrowanie. Wówczas auto powinno ruszyć powoli i płynnie. Na poniższym filmie widać jak to się odbywa.

Pełzanie rozpędza samochód do ok. 6 km/h (przy zimnym silniku ta prędkość wzrasta do ok. 11 km/h). Następnie samochód toczy się z tą niewielką prędkością. Jak delikatnie przyhamujemy, to zmniejszymy prędkość toczenia. Ale należy pamiętać, że cały ten manewr odbywa się kosztem następujących elementów: klocków hamulcowych, które cały czas są zaciśnięte czyli szybciej się ścierają oraz tarcz sprzęgła, które się przegrzewają. Wniosek: manewry z taką prędkością powinny trwać jak najkrócej. Dłuższa jazda w trybie pełzania może spowodować rozgrzanie się sprzęgła. Gdy jego temperatura przekroczy określoną wartość, czujnik temperatury, który jest tu zamontowany to wychwyci i na wskaźnikach pojawi się czerwona kontrolka. Wówczas należy przerzucić sie w tryb N oraz poczekać, aż sprzęgło wystygnie.

Przy zakopaniu się w zaspie śnieżnej często ruszamy z biegu 2. I podobnie jest w tym wypadku. Ustawiając auto w trybie M, przed ruszeniem dajemy na + (plus). Zaświeci się kontrolka M2 a my ruszamy wolniej i łagodniej. Robi się to po to, aby moc przekazywana na koła podczas np. wyjazdu z zaspy śnieżnej nie była zbyt duża. Ale generalnie taka technika wyjeżdżania nie do końca jest dobra dla naszego sprzęgła. Róbmy to tylko w razie konieczności.

Silnik uruchamiamy w momencie, gdy wybierak jest ustawiony w pozycji N i jednocześnie wciskamy hamulec. Samochodu wyposażonego w skrzynie MMT nie da się odpalić na tzw. pych. Zabronione jest holowanie przy włączonym silniku lub/i uszkodzonej skrzyni. Silnik wyłączamy poprzez naciśnięcie i przytrzymanie pedału hamulca, ustawieniu drążka w pozycji R lub E. Zostanie wyświetlona informacja na jakim biegu samochód został. Jest to tożsame z pozostawienim auta na biegu w klasycznym manualu.

Co do przeglądów to wykonujemy je standardowo. Gdy przełożenia nie są płynne, jest mało wyczuwalne pełzanie lub gdy auto się ślizga należy w serwisie ponownie skalibrować skrzynię do zużywającego się sprzęgła. W zależności od stylu jazdy taka operacja powinna być wykonywana co 20-30 tys. kilometrów. Jak nie będziemy o to dbali, sprzęgło się bardzo szybko zużyje a to wiąże się z niepotrzebnym, niemałym wydatkiem. A po co?

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

08 Lip 2013 o godz.18:04

Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

21 Kwi 2013 o godz.18:46

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów - porównanie

22 Lut 2013 o godz.15:27

Honda - typy skrzyń automatycznych

11 Lut 2013 o godz.11:42

Skrzynie automatyczne a samochody terenowe

Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż Australia Myjnia ręczna Pomysł na biznes
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.