1 2 3

Dodaj swój warsztat do katalogu!

Zacznij zarabiać razem z Nami

A6LFX/A6MFX AT Kia Sorento

Skrzynia biegów produkowana jest w Korei Południowej. Sygnowana

Skrzynie dwusprzęgłowe - raport

Porównanie skrzyni dwusprzęgłowych

Obieg oleju w skrzyni biegów DSG

Dodano: 29 Paź 2012 o godz.00:00
obieg oleju w DSG
obieg oleju w DSG

Elementy odpowiedzialne za prawidłowy przebieg oleju

Elementem, który pełni istotną rolę w samej konstrukcji skrzyni biegów a przede wszystkim w prawidłowym obiegu oleju jest chłodnica oleju, która włączona jest w obieg chłodzenia silnika. Rola jaką ona pełni jest taka, że chroni olej przed jego nagrzaniem do temperatury wyższej niż 135 stopni C. Kolejnym ważnym elementem w przekładni DSG jest pompa oleju. Zasysa ona olej z miski olejowej i wytwarza ciśnienie 20 bar, które jest niezbędne do poruszania hydraulicznymi elementami wykonawczymi. Patrząc na jej budowę można wyróżnić stronę ssawną i stronę tłoczną. Pompa oleju zasila sprzęgła wielopłytkowe, widełki uruchamiające biegi oraz rozpylacze, które odpowiedzialne są za smarowanie kół zębatych. Olej, który jest przez nią pompowany, chłodzi oba sprzęgła. Aby pompę oleju zasilić potrzebny jest wałek pompy, który obraca się z prędkością obrotową silnika samochodu.

Obieg oleju w skrzyni DSG

Jak wspomnieliśmy pompa pobiera olej z miski olejowej, po czym jest on tłoczony do suwaka ciśnienia roboczego. Położenie suwaka ciśnienia roboczego jest uzależnione od zaworu regulacji ciśnienia 3 (ciśnienia głównego) (N217). Steruje on suwakiem i odpowiada za ciśnienie robocze, które zasila wszystkie układy wykonawcze skrzyni DSG. Gdy powstaje nadmiar oleju wówczas jest on odprowadzany do suwaka ciśnienia roboczego w kierunku sswanym pompy oleju. Z suwaka wychodzi również drugi kanał oleju, który rozdziela się na dwa przewody. Przewód pierwszy kieruje olej do chłodnicy oleju, a dalej poprzez filtr strony tłocznej, który to zlokalizowany jest na obudowie skrzyni biegów, do miski olejowej. Ale zanim trafi do miski, w momencie gdy jest już schłodzony, trafia do rozpylaczy, które to polewają nim koła zębate. To zapewnia, że są one dobrze nasmarowane a dodatkowo obniża ich temperaturę. Z kolei drugi przewód kieruje olej do suwaka chłodzenia sprzęgieł.

Ciśnienie robocze oleju, które doprowadzane jest do konkretnych zaworów, steruje pracą sprzęgieł K1 i K2 oraz widełek odpowiedzialnych za włączanie konkretnych biegów. Kolejny istotnym elementem tej skrzyni jest multiplekser i towarzyszące mu zawory. Pozwala on sterować wszystkimi ośmioma widełkami za pomocą czterech zaworów. W zależności, jak położony jest multiplekser, mogą zostać włączone biegi 1, 3, 6 i R lub 2,4,5 i N.

Schemat obiegu oleju w skrzyni biegów DSG


opracowanie własne - prnd.pl na podstawie materiałów producenta

Włączanie biegów

Biegi w skrzyni DSG włączane są za pomocą widełek. Poruszane są one hydraulicznie. Każde z występujących tu ośmiu widełek są ułożyskowane kulkowo w cylindrach. Aby mógł być wybrany konkretny bieg, moduł mechatroniczny musi wprowadzić olej pod ciśnieniem do jednego z tych cylindrów – i tak się dzieje. Widełki przesuną się w tę stronę, gdzie znajduje się pusty cylinder (który nie jest wypełniony olejem). Włączenie się biegu powoduje przerwanie zasilania danego cylindra olejem. Aby konkretne przełożenie mogło być utrzymane to musi zaskoczyć specjalny wielopust oraz mechanizm, który definiuje położenie widełek. O ich położeniu moduł mechatroniczny informowany jest za pomocą stałego magnesu, w który wyposażone są każde z widełek.

Chłodzenie sprzęgieł

Praca skrzyni DSG wymaga od niej nieustannej kontroli prędkości auta i prawidłowego doboru przełożeń. Aby ten optymalny bieg był zapewniony do warunków panujących na drodze, niezbędna jest częsta zmiana przełożeń. A to z kolei może powodować nagrzewanie się sprzęgieł wielopłytkowych, co w konsekwencji wpływa na zwiększanie temperatury sprzęgła podwójnego. Czujnik temperatury mierzy temperaturę oleju wypływającego ze sprzęgieł wielopłytkowych. Ten proces zapobiega przegrzewaniu się sprzęgieł. W obiegu oleju w DSG zostały wyodrębnione elementy, które mają za zadanie chłodzić sprzęgła. Zawór chłodzenia sprzęgieł w zależności jaka jest temperatura, zwiększa bądź zmniejsza ciśnienie, działające na suwak chłodzenia sprzęgieł. Ten z kolei dozuje przepływ oleju w układzie sprzęgieł, mogąc podnieść go maksymalnie do 20 litrów na minutę i ciśnienia do 2 bar.

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

08 Lip 2013 o godz.18:04

Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

21 Kwi 2013 o godz.18:46

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów - porównanie

22 Lut 2013 o godz.15:27

Honda - typy skrzyń automatycznych

11 Lut 2013 o godz.11:42

Skrzynie automatyczne a samochody terenowe

Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż Pomysł na biznes Australia Myjnia ręczna
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.