1 2 3

Skrzynie dwusprzęgłowe - raport

Porównanie skrzyni dwusprzęgłowych

Dodaj swój warsztat do katalogu!

Zacznij zarabiać razem z Nami

A6LFX/A6MFX AT Kia Sorento

Skrzynia biegów produkowana jest w Korei Południowej. Sygnowana

AW55-50 Automatyczna skrzynia biegów

Dodano: 04 Sty 2013 o godz.12:17
skrzynia biegów AW55-50
skrzynia biegów AW55-50

Skrzynia AW55-50 należy do bardzo popularnych „automatów” w dzisiejszych pojazdach. Montowana jest w:

  • Pontiac Torrent (kodowanie GM M09 (dla FWD) i M45 (dla AWD) (2006-On)
  • Saturn Ion (kodowanie GM M43) (2004)
  • Saturn Vue V6 (2002-03)
  • Volvo XC90 (2003-2005)
  • Volvo S60 (2001-05)
  • Volvo S80 (2004)
  • Volvo C30 (2006-On)
  • Volvo S40 (2006)
  • Volvo V50 (2006)
  • Volvo V70 (2000)
  • Suzuki XL7 (2007-08)
  • Lancia Thesis (2002-08)
  • Opel Vectra C, Opel Signum (2002-08)
  • Saab 9-3 (kodowanie GM M09) (2003-07)
  • Nissan Maxima, Quest, Altima (kodowanie Nissan RE5F22A) (2004-06)
  • Renault Laguna V6 (kodowanie SU1) (2001-07)

Moment obrotowy max 329 Nm
Inne oznaczenia skrzyni: AW55-50SN (dla aut z napędem FWD) AW55-51SN (dla aut z napędem AWD)

 

Olej

Ilość oleju na wymianę - ok. 5 litrów

Zalecany olej do automatycznej skrzyni biegów AW55-50 to Ravenol T-IV + kup teraz [Olej do skrzyni AW55-50] który spełnia wszystkie poniższe specyfikacje:

  • Aisin Warner
  • BMW 83 22 7 542 290 for MINI 6-Speed Aisin F21, 83 22 0 402 413 for MINI 6-Speed Aisin F21 (only USA)
  • FORD 1327936, WSS-M2C924-A, XT-8QAW
  • General Motors 9986195
  • OPEL/GM 1940771, 1940774
  • Land Rover LR002748 6-Speed Aisin F21
  • RENAULT 7711218368 SU1 Gear, 7711172225 for transmission SU0 and SU1
  • TOYOTA JWS 3309, 08886-81016, 00279-000T4, 08886-01705
  • VOLVO 1161540
  • VW/AUDI G 055 025 A2
  • NISSAN 999MP-MTK00P for RE5F22A (Aisin AW55-50SN Nissan Altima, Maxima, Quest, Sentra), Matic K
  • Mazda K020-W0-049
  • Suzuki 99000-22800-001
  • ESSO JWS 3317

RAVENOL T-IV Fluid jest uniwersalnym płynem przekładniowym ATF (Automatic Transmission Fluid) najnowszej generacji do automatycznych skrzyń biegów. Jest opracowany na bazie olejów typu Hydrocrack i PAO [polialfaolefiny] specjalnie uszlachetnionych i inhibitowanych, gwarantujących wyśmienite funkcjonowanie automatycznych skrzyń biegów.

RAVENOL T-IV Fluid oferuje:

  • Bardzo dobre właściwości smarne
  • Wysoki, stabilny wskaźnik lepkości
  • Bardzo niską temperaturę kroplenia
  • Bardzo dobrą stabilność oksydacyjną
  • Najdalej idąca ochronę przed zużyciem, korozją i tworzeniem się piany
  • Dobrze dopasowany współczynnik tarcia
  • Neutralne zachowanie wobec materiałów uszczelniających
  • Neutralne zachowanie wobec metali nieżelaznych poprzez inhibitowanie

 

Automatyczna skrzynia biegów AW55-50

opracowanie własne - prnd.pl na podstawie materiałów producenta

 

przełozenie biegów

bieg

1

2

3

4

5

R

przełożenie

4.69

2.94

1.92

1.30

1.00

3.18


 

opracowanie własne - prnd.pl  

Skrzynie choć wygodne w użytkowaniu potrafią naprawdę zaleźć za skórę swoim użytkownikom. Zwłaszcza tym , którzy nie wymieniali na czas oleju, bądź często prowadzili dynamicznie.

 

Elektrozawory

3 liniowe elektrozawory (na zdjęciu) są skalibrowane do płyty sterującej. Zamiana między płytami zaworów SLS i SLT bez ich wcześniejszego skalibrowania nie jest zalecana. Aczkolwiek praktyka pokazuje że możliwa.

A czym konkretnie zajmują się te elektrozawory? Jak wcześniej wspomnieliśmy w płytach sterujących AW55-50 znajduje się szereg zaworów regulujących pracą skrzyni. Choć mogłoby się wydawać że płyty z wielu różnych modeli wygladają identycznie to jednak tak nie jest. 

opracowanie własne - prnd.pl dzięki uprzejmości firmy Midparts 

Oznaczenia:

1 - SLT; 2 - SLU; 3 - SLS; 4 - S1; 5 - S4; 6 - S2; 7 - S5; 8 - S3

Elektrozawór Połączenie     Przewód  
SLU Czarny Zielono-brązowy
SLT Niebieski Zielono - szary
SLS Zielony Niebiesko - czerwony
S1 Czarny Biały
S2 Szary Czarny
S3 Szary Żółty
S4 Niebieski Fioletowy
S5 Zielony Niebieski

 

Volvo  w swoich materiałach szkoleniowych przewiduje czas wymiany sterownika na 3,5h i czas na wgranie oprogramowania, wraz z adaptacją skrzyni na 3h. Koszt ~sam sterownik w salonie kosztuje 9000 zł netto. Do tego oczywiście soft + robocizna.

 

Rezystancja elektrozaworów

  • S1 do S5 - rezystacja 11 do 16 oHm
  • SLS, SLU, SLT - 5 - 5.6 oHm mierząc w temperaturze 20 stopni C
  • S1, S2, S4 są normalnie zamkniętymi elektrozaworami
  • S3 i S5 sa zazwyczaj otwarte
  • elektrozawory SL działają przy 300 Hz

Zmiana przełożeń i funkcje lock`upu są aktywowane przez poszczególne funkcje elektrozaworów zależnie od producenta skrzyni. Elektrozawory od S1 do S5 determinują, który bieg ma zostać wybrany, a elektrozawory SLS, SLT, SLU ustalają czas zmiany poprzez regulację ciśnienia.

W trybie normalnej pracy skrzyni komputer sterujący zmiana biegów i lock`up załączają się przy stosunkowo niskiej prędkości by zminimalizować zużycie paliwa. Po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, komputer automatycznie załącza 3 program - Sport.

Tabele elektrozaworów i aplikacji uruchamianych w skrzyniach Volvo AW55-50

  Bieg S1 S2 S3 S4 S5 C1 C2 C3 B1 B2 B3 B4 B5
Parking P OFF OFF OFF OFF OFF - - - - - - - ON
Reverse R OFF OFF ON OFF ON - ON - - - ON - ON
Neutral N OFF OFF OFF OFF OFF - - - - - - - ON
Drive 1 ON ON ON OFF OFF ON - - - - - - ON
  2 OFF OFF ON OFF OFF ON - - ON ON - - ON
  3 OFF OFF ON ON OFF ON - - ON ON - ON -
  4 OFF OFF OFF ON OFF ON - ON ON ON - - -
  5 OFF ON OFF ON OFF ON ON ON - ON - - -

 

opracowanie własne - prnd.pl 

I w skrzyniach koncernu GM - Opel

  Bieg S1 S2 S3 S4 S5 C1 C2 C3 B1 B2 B3 B4 B5
Parking P OFF OFF OFF OFF OFF - - - - - - ON
Reverse R OFF OFF ON OFF ON - ON - - - ON - ON
Neutral N OFF OFF OFF OFF OFF - - - - - - - ON
Drive 1 ON OFF ON OFF OFF ON - - - - - - ON
  2 OFF ON ON OFF OFF ON - - ON ON - - ON
  3 OFF ON ON ON ON - - ON -   -
  4 OFF ON OFF ON OFF ON - ON ON ON - - -
  5 OFF OFF OFF ON OFF ON ON ON - ON - - -

 

opracowanie własne - prnd.pl

Subtelne różnice powodujące, że sterowania zamiennie pracować nie mogą.

 

Umiejscowienie poszczególnych koszy w skrzyni biegów AW55-50

opracowanie własne - prnd.pl

 

Elektrozawory regulacji ciśnienia 

SLT - elektrozawór regulacji ciśnienia liniowego. Zawór ten został tak zaprojektowany, aby w momencie poważnej awarii dawał maksymalne ciśnienie. Wówczas w odczycie błędów skrzyni pojawią się następujące błędy DTC:

  • P0962
  • P0963

SLU - elektrozawór kontroli ciśnienia lock up'u konwertera (sprzęgła hydrokinetycznego). Jest podobny do SLT i SLS poza tym, że normalnie jest zamkniętym elektrozaworem. W przypadku jego awarii pojawią się następujące błędy DTC:

  • P0966
  • P0967

SLS - elektrozawór zmiany i regulacji ciśnienia. Chroni zmianę biegu, niezależnie od warunków na drodze i obciążenia. W przypadku awarii tego elektrozaworu pojawią się błędy DTC:

  • P0970
  • P0971

 

Adaptacja skrzyni biegów AW55-50

Skrzynia AW55-50 wymaga adaptacji - często wielu przejechanych km by dopasować odpowiednio ciśnienia zmiany biegów. Volvo przeprowadza adaptację komputerowo. Często do końca nie wykonana adaptacja objawiać się będzie:

  • wzrost obrotów w trakcie zmiany biegów z reguły z 2 na 3 dające uczucie, jakby samochód się ślizgał
  • mocna redukcja z uderzeniem gdy pedał gazu nie jesr wciśnięty
  • uderzenia w trakcie zmiany z Parkingu na wsteczny, bądź neutral
  • po zatrzymaniu na światłach i wciśnięciu hamulca po około 2 s głuchy odgłos ze skrzyni

Czy można wykonać adaptację skrzyni AW55-50 bez użycia komputera?

Uruchom pojazd i ustaw pozycję na D jedź z prędkością około 8 km/h i powoli zatrzymaj pojazd - powtórz około 10 razy
Na biegu jałowym wciśnij hamulec i zmień wybierak z pozycji N na D i przytrzymaj tak przez około 30 sekund, zwilnij hamulec i powtórz około 10 razy

WAŻNE !

W automatycznej skrzyni biegów AW55-50 należy wymieniać olej co 60 000 - 80 000 km. Jeżeli chcesz uniknąć niepotrzebnych i drogich napraw nie gazuj skrzyni nim olej nie osiągnie temperatury optymalnej (ok po 30 minutach jazdy).

 

Schemat skrzyni AW55-50

Najczęstsze problemy w skrzyni biegów AW55-50

Samochód szarpie przy zmianie biegów z N na D oraz przy ruszaniu na D. Przyczyną tego może być nieprawidłowe ciśnienie w elektrozaworze SLT lub zwyczajnie uszkodzenie tego elekrozaworu. To, co można zrobić w tym przypadku to spróbować wymienić cały sterownik w którym znajduje się ten elektrozawór, można wymienić same elektrozawory lub spróbować uregulować ciśnienie w elektrozaworze SLT.

W Oplach/Saabach problemem był chłodnice, dlatego wyjątkowo zalecamy montaż dodatkowych chłodnic w tych modelach (koszt samej chłodnicy około 280zł). Jeżeli chcesz oczywiście uniknąć przyszłych problemów. Warto takowe zamontować. Zresztą są fora konkretnych marek, które rozpisują się o tym jak wycieki niszczyły skrzynie i naprawy zamykały się kwotami rzędu 5000- 6000zł. Cenisz sobie spokój i bezawaryjność to musisz najpierw zainwestować.

Sterownik skrzyni biegów AW55-50 to klucz do większości usterek. A raczej kilka jego elementów. Ponieważ jak wcześniej wspomnieliśmy występuje wiele odmian tych skrzyń, sterowanie ma wiele wariacji i układów, które mogą pasować do modelu z innego pojazdu. Obecnie mamy zainstalowane 6 elektrozaworów zmiany, które oczywiście można zainstalować źle, 4 z nich można zamontować nie do tych gniazd, lub choćby zastąpić układem 1 otwarty, drugi zamknięty. Tak też bywa. Elektrozawory zmiany powinny być sprawdzone pod kątem odpowiedniego przepływu jak są otwarte i trzymania ciśnienia jak są zamknięte.

Problem ze skrzynią w aucie Opel Signum 2.2 dti. Po odpaleniu silnika i jeździe przez ok 1 minutę, samochód się zatrzymuje. Po dodaniu gazu, nawet do dechy, auto nie jedzie. Wybierak można ustawić w dowolnej pozycji. Warto udać się na sprawdzenie stanu oleju. Po jego spuszczeniu może okazać się, że śmierdzi i jest mocno zużyty. A jak olej jest mocno zużyty, spalony to traci swoje właściwości i przez to uszkadza elementy występujące wewnątrz skrzyni a to z kolei doprowadza do wszelkich problemów i usterek.

Może się pojawić w tej skrzyni komunikat o treści: Transmission Service Urgent po ostrej jeździe. Dodatkowo skrzynia szarpie z P na D. Warto w takim wypadku udać się do profesjonalnego serwisu i podpiąć auto po komputer w celu ustalenia błędów.

Czasem może pojawić się pytnaie, np w przypadku Volvo V70, czy jest możliwe przełożenie tej samej skrzyni z benzyniaka do diesela? Otóż odpowiadamy że nie. Mimo że ta sama skrzynia, ten sam model samochodu. Ale inne momenty obrotowe, w benzynie mały moment, duże obroty, w dieselu duży moment małe obroty. A poza tym jest również inny obrys skrzyni.

Może pojawić się problem w skrzyni w aucie Opel Signum 2.2 dti. Mianowicie, może szarpać podczas zmiany biegów z D na R oraz przy redukcji z 3 na 2 bieg oraz przy zatrzymaniu i odczekaniu chwili wrzuca N z szarpnięciem. W tym wypadku zostały wymienione elektrozawory, wyczyszczony sterownik, wlany nowy olej i przeprowadzona adaptacja. Po tym wszystkim skrzynia na zimno jeździ ładnie ale po rozgrzaniu dalej występuje szarpanie z 3 na 2. Reszta podanych obajawów ustąpiła. W tym wypadku należy sprawdzić, czy nie są uszkodzone elektrozawory, można wymienić cały sterownik. Można również sprawdzić, czy na skutek nieprawidłowej pracy z uszkodzonymi elektrozaworami nie uległy uszkodzeniu jakieś elementy wewnątrz skrzyni.

Dodaj swój komentarz

Musisz się zalogować żeby dodać komentarz.
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się.

zobacztakże

08 Lip 2013 o godz.18:04

Automatyczna skrzynia biegów DP0 (AL4)

21 Kwi 2013 o godz.18:46

Dwusprzęgłowe skrzynie biegów - porównanie

22 Lut 2013 o godz.15:27

Honda - typy skrzyń automatycznych

11 Lut 2013 o godz.11:42

Skrzynie automatyczne a samochody terenowe

Pomysł na biznes Myjnia ręczna Umieść tutaj swoje logo i zwiększ sprzedaż Australia
Marka Wybierz producenta samochodu.
Znajdź skrzynię biegów Model samochodu Wybierz z dostępnych modeli.
Model skrzyni Wpisz numer szukanej skrzyni.