AW55-50 Automatyczna skrzynia biegów

Skrzynia AW55-50 należy do bardzo popularnych „automatów” w dzisiejszych pojazdach. Montowana jest w:
- Pontiac Torrent (kodowanie GM M09 (dla FWD) i M45 (dla AWD) (2006-On)
- Saturn Ion (kodowanie GM M43) (2004)
- Saturn Vue V6 (2002-03)
- Volvo XC90 (2003-2005)
- Volvo S60 (2001-05)
- Volvo S80 (2004)
- Volvo C30 (2006-On)
- Volvo S40 (2006)
- Volvo V50 (2006)
- Volvo V70 (2000)
- Suzuki XL7 (2007-08)
- Lancia Thesis (2002-08)
- Opel Vectra C, Opel Signum (2002-08)
- Saab 9-3 (kodowanie GM M09) (2003-07)
- Nissan Maxima, Quest, Altima (kodowanie Nissan RE5F22A) (2004-06)
- Renault Laguna V6 (kodowanie SU1) (2001-07)
Moment obrotowy max 329 Nm
Inne oznaczenia skrzyni: AW55-50SN (dla aut z napędem FWD) AW55-51SN (dla aut z napędem AWD)
Olej
Ilość oleju na wymianę - ok. 5 litrów
Zalecany olej do automatycznej skrzyni biegów AW55-50 to Ravenol T-IV + kup teraz [Olej do skrzyni AW55-50] który spełnia wszystkie poniższe specyfikacje:
- Aisin Warner
- BMW 83 22 7 542 290 for MINI 6-Speed Aisin F21, 83 22 0 402 413 for MINI 6-Speed Aisin F21 (only USA)
- FORD 1327936, WSS-M2C924-A, XT-8QAW
- General Motors 9986195
- OPEL/GM 1940771, 1940774
- Land Rover LR002748 6-Speed Aisin F21
- RENAULT 7711218368 SU1 Gear, 7711172225 for transmission SU0 and SU1
- TOYOTA JWS 3309, 08886-81016, 00279-000T4, 08886-01705
- VOLVO 1161540
- VW/AUDI G 055 025 A2
- NISSAN 999MP-MTK00P for RE5F22A (Aisin AW55-50SN Nissan Altima, Maxima, Quest, Sentra), Matic K
- Mazda K020-W0-049
- Suzuki 99000-22800-001
- ESSO JWS 3317
RAVENOL T-IV Fluid jest uniwersalnym płynem przekładniowym ATF (Automatic Transmission Fluid) najnowszej generacji do automatycznych skrzyń biegów. Jest opracowany na bazie olejów typu Hydrocrack i PAO [polialfaolefiny] specjalnie uszlachetnionych i inhibitowanych, gwarantujących wyśmienite funkcjonowanie automatycznych skrzyń biegów.
RAVENOL T-IV Fluid oferuje:
- Bardzo dobre właściwości smarne
- Wysoki, stabilny wskaźnik lepkości
- Bardzo niską temperaturę kroplenia
- Bardzo dobrą stabilność oksydacyjną
- Najdalej idąca ochronę przed zużyciem, korozją i tworzeniem się piany
- Dobrze dopasowany współczynnik tarcia
- Neutralne zachowanie wobec materiałów uszczelniających
- Neutralne zachowanie wobec metali nieżelaznych poprzez inhibitowanie
Automatyczna skrzynia biegów AW55-50
opracowanie własne - prnd.pl na podstawie materiałów producenta
przełozenie biegów
bieg |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
R |
przełożenie |
4.69 |
2.94 |
1.92 |
1.30 |
1.00 |
3.18 |
opracowanie własne - prnd.pl
Skrzynie choć wygodne w użytkowaniu potrafią naprawdę zaleźć za skórę swoim użytkownikom. Zwłaszcza tym , którzy nie wymieniali na czas oleju, bądź często prowadzili dynamicznie.
Elektrozawory
3 liniowe elektrozawory (na zdjęciu) są skalibrowane do płyty sterującej. Zamiana między płytami zaworów SLS i SLT bez ich wcześniejszego skalibrowania nie jest zalecana. Aczkolwiek praktyka pokazuje że możliwa.
A czym konkretnie zajmują się te elektrozawory? Jak wcześniej wspomnieliśmy w płytach sterujących AW55-50 znajduje się szereg zaworów regulujących pracą skrzyni. Choć mogłoby się wydawać że płyty z wielu różnych modeli wygladają identycznie to jednak tak nie jest.
opracowanie własne - prnd.pl dzięki uprzejmości firmy Midparts
Oznaczenia:
1 - SLT; 2 - SLU; 3 - SLS; 4 - S1; 5 - S4; 6 - S2; 7 - S5; 8 - S3
Elektrozawór | Połączenie | Przewód |
SLU | Czarny | Zielono-brązowy |
SLT | Niebieski | Zielono - szary |
SLS | Zielony | Niebiesko - czerwony |
S1 | Czarny | Biały |
S2 | Szary | Czarny |
S3 | Szary | Żółty |
S4 | Niebieski | Fioletowy |
S5 | Zielony | Niebieski |
Volvo w swoich materiałach szkoleniowych przewiduje czas wymiany sterownika na 3,5h i czas na wgranie oprogramowania, wraz z adaptacją skrzyni na 3h. Koszt ~sam sterownik w salonie kosztuje 9000 zł netto. Do tego oczywiście soft + robocizna.
Rezystancja elektrozaworów
- S1 do S5 - rezystacja 11 do 16 oHm
- SLS, SLU, SLT - 5 - 5.6 oHm mierząc w temperaturze 20 stopni C
- S1, S2, S4 są normalnie zamkniętymi elektrozaworami
- S3 i S5 sa zazwyczaj otwarte
- elektrozawory SL działają przy 300 Hz
Zmiana przełożeń i funkcje lock`upu są aktywowane przez poszczególne funkcje elektrozaworów zależnie od producenta skrzyni. Elektrozawory od S1 do S5 determinują, który bieg ma zostać wybrany, a elektrozawory SLS, SLT, SLU ustalają czas zmiany poprzez regulację ciśnienia.
W trybie normalnej pracy skrzyni komputer sterujący zmiana biegów i lock`up załączają się przy stosunkowo niskiej prędkości by zminimalizować zużycie paliwa. Po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, komputer automatycznie załącza 3 program - Sport.
Tabele elektrozaworów i aplikacji uruchamianych w skrzyniach Volvo AW55-50
Bieg | S1 | S2 | S3 | S4 | S5 | C1 | C2 | C3 | B1 | B2 | B3 | B4 | B5 | |
Parking | P | OFF | OFF | OFF | OFF | OFF | - | - | - | - | - | - | - | ON |
Reverse | R | OFF | OFF | ON | OFF | ON | - | ON | - | - | - | ON | - | ON |
Neutral | N | OFF | OFF | OFF | OFF | OFF | - | - | - | - | - | - | - | ON |
Drive | 1 | ON | ON | ON | OFF | OFF | ON | - | - | - | - | - | - | ON |
2 | OFF | OFF | ON | OFF | OFF | ON | - | - | ON | ON | - | - | ON | |
3 | OFF | OFF | ON | ON | OFF | ON | - | - | ON | ON | - | ON | - | |
4 | OFF | OFF | OFF | ON | OFF | ON | - | ON | ON | ON | - | - | - | |
5 | OFF | ON | OFF | ON | OFF | ON | ON | ON | - | ON | - | - | - |
opracowanie własne - prnd.pl
I w skrzyniach koncernu GM - Opel
Bieg | S1 | S2 | S3 | S4 | S5 | C1 | C2 | C3 | B1 | B2 | B3 | B4 | B5 | |
Parking | P | OFF | OFF | OFF | OFF | OFF | - | - | - | - | - | - | ON | |
Reverse | R | OFF | OFF | ON | OFF | ON | - | ON | - | - | - | ON | - | ON |
Neutral | N | OFF | OFF | OFF | OFF | OFF | - | - | - | - | - | - | - | ON |
Drive | 1 | ON | OFF | ON | OFF | OFF | ON | - | - | - | - | - | - | ON |
2 | OFF | ON | ON | OFF | OFF | ON | - | - | ON | ON | - | - | ON | |
3 | OFF | ON | ON | ON | ON | - | - | ON | - | - | ||||
4 | OFF | ON | OFF | ON | OFF | ON | - | ON | ON | ON | - | - | - | |
5 | OFF | OFF | OFF | ON | OFF | ON | ON | ON | - | ON | - | - | - |
opracowanie własne - prnd.pl
Subtelne różnice powodujące, że sterowania zamiennie pracować nie mogą.
Umiejscowienie poszczególnych koszy w skrzyni biegów AW55-50
opracowanie własne - prnd.pl
Elektrozawory regulacji ciśnienia
SLT - elektrozawór regulacji ciśnienia liniowego. Zawór ten został tak zaprojektowany, aby w momencie poważnej awarii dawał maksymalne ciśnienie. Wówczas w odczycie błędów skrzyni pojawią się następujące błędy DTC:
- P0962
- P0963
SLU - elektrozawór kontroli ciśnienia lock up'u konwertera (sprzęgła hydrokinetycznego). Jest podobny do SLT i SLS poza tym, że normalnie jest zamkniętym elektrozaworem. W przypadku jego awarii pojawią się następujące błędy DTC:
- P0966
- P0967
SLS - elektrozawór zmiany i regulacji ciśnienia. Chroni zmianę biegu, niezależnie od warunków na drodze i obciążenia. W przypadku awarii tego elektrozaworu pojawią się błędy DTC:
- P0970
- P0971
Adaptacja skrzyni biegów AW55-50
Skrzynia AW55-50 wymaga adaptacji - często wielu przejechanych km by dopasować odpowiednio ciśnienia zmiany biegów. Volvo przeprowadza adaptację komputerowo. Często do końca nie wykonana adaptacja objawiać się będzie:
- wzrost obrotów w trakcie zmiany biegów z reguły z 2 na 3 dające uczucie, jakby samochód się ślizgał
- mocna redukcja z uderzeniem gdy pedał gazu nie jesr wciśnięty
- uderzenia w trakcie zmiany z Parkingu na wsteczny, bądź neutral
- po zatrzymaniu na światłach i wciśnięciu hamulca po około 2 s głuchy odgłos ze skrzyni
Czy można wykonać adaptację skrzyni AW55-50 bez użycia komputera?
Uruchom pojazd i ustaw pozycję na D jedź z prędkością około 8 km/h i powoli zatrzymaj pojazd - powtórz około 10 razy
Na biegu jałowym wciśnij hamulec i zmień wybierak z pozycji N na D i przytrzymaj tak przez około 30 sekund, zwilnij hamulec i powtórz około 10 razy
WAŻNE !
W automatycznej skrzyni biegów AW55-50 należy wymieniać olej co 60 000 - 80 000 km. Jeżeli chcesz uniknąć niepotrzebnych i drogich napraw nie gazuj skrzyni nim olej nie osiągnie temperatury optymalnej (ok po 30 minutach jazdy).
Schemat skrzyni AW55-50
Najczęstsze problemy w skrzyni biegów AW55-50
Samochód szarpie przy zmianie biegów z N na D oraz przy ruszaniu na D. Przyczyną tego może być nieprawidłowe ciśnienie w elektrozaworze SLT lub zwyczajnie uszkodzenie tego elekrozaworu. To, co można zrobić w tym przypadku to spróbować wymienić cały sterownik w którym znajduje się ten elektrozawór, można wymienić same elektrozawory lub spróbować uregulować ciśnienie w elektrozaworze SLT.
W Oplach/Saabach problemem był chłodnice, dlatego wyjątkowo zalecamy montaż dodatkowych chłodnic w tych modelach (koszt samej chłodnicy około 280zł). Jeżeli chcesz oczywiście uniknąć przyszłych problemów. Warto takowe zamontować. Zresztą są fora konkretnych marek, które rozpisują się o tym jak wycieki niszczyły skrzynie i naprawy zamykały się kwotami rzędu 5000- 6000zł. Cenisz sobie spokój i bezawaryjność to musisz najpierw zainwestować.
Sterownik skrzyni biegów AW55-50 to klucz do większości usterek. A raczej kilka jego elementów. Ponieważ jak wcześniej wspomnieliśmy występuje wiele odmian tych skrzyń, sterowanie ma wiele wariacji i układów, które mogą pasować do modelu z innego pojazdu. Obecnie mamy zainstalowane 6 elektrozaworów zmiany, które oczywiście można zainstalować źle, 4 z nich można zamontować nie do tych gniazd, lub choćby zastąpić układem 1 otwarty, drugi zamknięty. Tak też bywa. Elektrozawory zmiany powinny być sprawdzone pod kątem odpowiedniego przepływu jak są otwarte i trzymania ciśnienia jak są zamknięte.
Problem ze skrzynią w aucie Opel Signum 2.2 dti. Po odpaleniu silnika i jeździe przez ok 1 minutę, samochód się zatrzymuje. Po dodaniu gazu, nawet do dechy, auto nie jedzie. Wybierak można ustawić w dowolnej pozycji. Warto udać się na sprawdzenie stanu oleju. Po jego spuszczeniu może okazać się, że śmierdzi i jest mocno zużyty. A jak olej jest mocno zużyty, spalony to traci swoje właściwości i przez to uszkadza elementy występujące wewnątrz skrzyni a to z kolei doprowadza do wszelkich problemów i usterek.
Może się pojawić w tej skrzyni komunikat o treści: Transmission Service Urgent po ostrej jeździe. Dodatkowo skrzynia szarpie z P na D. Warto w takim wypadku udać się do profesjonalnego serwisu i podpiąć auto po komputer w celu ustalenia błędów.
Czasem może pojawić się pytnaie, np w przypadku Volvo V70, czy jest możliwe przełożenie tej samej skrzyni z benzyniaka do diesela? Otóż odpowiadamy że nie. Mimo że ta sama skrzynia, ten sam model samochodu. Ale inne momenty obrotowe, w benzynie mały moment, duże obroty, w dieselu duży moment małe obroty. A poza tym jest również inny obrys skrzyni.
Może pojawić się problem w skrzyni w aucie Opel Signum 2.2 dti. Mianowicie, może szarpać podczas zmiany biegów z D na R oraz przy redukcji z 3 na 2 bieg oraz przy zatrzymaniu i odczekaniu chwili wrzuca N z szarpnięciem. W tym wypadku zostały wymienione elektrozawory, wyczyszczony sterownik, wlany nowy olej i przeprowadzona adaptacja. Po tym wszystkim skrzynia na zimno jeździ ładnie ale po rozgrzaniu dalej występuje szarpanie z 3 na 2. Reszta podanych obajawów ustąpiła. W tym wypadku należy sprawdzić, czy nie są uszkodzone elektrozawory, można wymienić cały sterownik. Można również sprawdzić, czy na skutek nieprawidłowej pracy z uszkodzonymi elektrozaworami nie uległy uszkodzeniu jakieś elementy wewnątrz skrzyni.
Komentarze
Mam Volvo V70 AWD 2001 2.4T i skrzynia ma oznaczenie 50-55SN.
Jakiś pomysł czy to spowodowane ??
Mechanik, który przerzucał silnik jest bezradny , po podłączeniu kompa elektozawór 3 biegu jest trwale włączony, nie można go wyłączyć, moja skrzynia ma również ręczny tryb zmiany i w tym trybie też nie rozłącza. Słyszałem , że mechanik " młotek " mógł dolać do skrzyni rozlany olej, odkręcając górną śrubę trzymającą taśmę hamulcową która jest przy 3 biegu. Ponoć można ją założyć z powrotem przez jakiś otwór w skrzyni , który ?
Mechanik, który przerzucał silnik jest bezradny , po podłączeniu kompa elektozawór 3 biegu jest trwale włączony, nie można go wyłączyć, moja skrzynia ma również ręczny tryb zmiany i w tym trybie też nie rozłącza. Słyszałem , że mechanik " młotek " mógł dolać do skrzyni rozlany olej, odkręcając górną śrubę trzymającą taśmę hamulcową która jest przy 3 biegu. Ponoć można ją założyć z powrotem przez jakiś otwór w skrzyni , który ?
Mam Volvo V70 AWD 2001 2.4T i skrzynia ma oznaczenie 50-55SN.
Jakiś pomysł czy to spowodowane ??